Trendy w employer brandingu na 2021

Edyta Sander

Autor tekstu
Edyta Sander
Head of Employer Branding Operations
2020 powoli się kończy, naturalnie więc podsumowujemy, co się udało, a co nie. Powoli też rozpoczynamy planować (chociaż mam nadzieję, że etap planowania wiele firm ma już za sobą). Zapraszam na subiektywne podsumowanie 2020 i moje przewidywania na 2021.

Trend 1 – Uczciwość i jasne zasady gry

2020 rok wystawił na próbę wielu pracodawców, powiedział „sprawdzam” i zweryfikował, na ile deklaracje stabilności/pewności zatrudnienia są prawdą, a na ile to tylko hasło bez pokrycia. Wielu specjalistów z doświadczeniem decydowało się pozostać w znanej im firmie zamiast rozpoczynać pracę u nowego (mniej znanego, a co za tym idzie mniej pewnego pracodawcy). Jeszcze ważniejsze stały się rekomendacje znajomych na temat konkretnej pracy/firmy. Pracownicy doceniają komunikaty i zwracają uwagę, na ile pracodawcy traktują ich „fair”. Pracodawcy, którzy w swojej komunikacji postawili na szczerą, partnerską relację, zyskali lojalnych pracowników. Innych czeka ciężka praca w 2021, aby odzyskać zaufanie obecnych pracowników i zainteresować pracą nowych.  

Trend 2 – Praca hybrydowa

W ciągu ostatniego roku praca z domu stała się standardem. Wielu pracowników nie wyobraża sobie powrotu do biur i wielu pracodawców zmieniło swoje podejście w tej sprawie. W firmach, w których wcześniej pracownicy słyszeli, że specyfika pracy wymaga obecności w biurze, okazało się, że „się da”. Już teraz obserwujemy, że wielu pracodawców podejmuje decyzję o rezygnacji z przestrzeni biurowej lub o niewracaniu do biur w kolejnym roku. 2021 przyniesie jeszcze więcej zdalnych elementów w firmach – nie mówimy tylko o pracy zdalnej, ale i o zdalnych sposobach na angażowanie pracowników i integrację. Coraz częściej mamy do czynienia z pracą hybrydową, która nie tylko jest połączeniem pracy zdalnej i stałej, ale dopuszcza pełną elastyczność i dopasowanie do potrzeb pracowników (np. poprzez zabezpieczenie potrzeby połączenia opieki nad dzieckiem i pracy).

Trend 3 – Ludzie

Chociaż o employee advocacy mówi się już od jakiegoś czasu, to w nadchodzącym roku jeszcze bardziej będzie liczyła się opinia (i aktywność) naszych pracowników. Działania pracowników i to, w jaki sposób mówią o firmie, jest (i będzie) najlepszą reklamą dla pracodawcy (ale również antyreklamą). Warto dbać o pracowników i analizować atmosferę w firmie (nawet tę zdalną), być otwartym na ich sugestie i potrzeby. Firmy, które zainwestują czas oraz zaufanie i pozwolą pracownikom angażować się w komunikację marki pracodawcy, zyskają przewagę. Wzrośnie znaczenie tekstów pisanych przez pracowników, poruszających tematy atrakcyjne dla grup docelowych, a nie marketingowe teksty przygotowane przez PR-owców. Historie pracowników pokazywane w kampaniach przyciągają kandydatów, bo pokazują autentyczną historię prawdziwego człowieka (nie idealnego, lecz takiego, którego możemy „sprawdzić” w social mediach i przekonać się, że naprawdę istnieje).

Trend 4 – Różnorodność

Temat różnorodności nie jest nowy, ale będzie jeszcze bardziej widoczny w działaniach employer brandingowych. „Młode dynamiczne zespoły”, które kiedyś spotykaliśmy w każdym ogłoszeniu o pracę, ustępują miejsca kampaniom reklamowym dedykowanym konkretnej grupie docelowej. Już nie tylko działania aktywizujące kobiety w IT, ale też skierowane do osób o innym pochodzeniu etnicznym, wyznaniu, orientacji, zróżnicowanym wieku czy doświadczeniach. Na znaczeniu zyska tworzenie zróżnicowanych środowisk pracy, a w kampaniach employer brandingowych nie będziemy spotkać tylko młodych i uśmiechniętych pracowników. 

Chcesz wiedzieć więcej – zapraszam do obserwowania naszych kanałów w Social Media. 

 

Poleć nas

Logo MBE Polecamy

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli chcesz z nami porozmawiać, wypełnij poniższy formularz.