Jak kreatywnie dotrzeć do studentów w 2020?

Malina Niesłuchowska

Autor tekstu
Malina Niesłuchowska
Employer Branding Project Coordinator
Obecny rok niejako nakłonił nas do odświeżenia narzędzi employer brandingowych. Poniżej znajdziesz kilka przykładów tego co możesz robić w obecnym czasie, jeśli Twoją grupą docelową są studenci.

2020. Ten rok nie jest dla nas łaskawym. Potwierdzają to zarówno media opiniotwórcze, jak i jeszcze bardziej opiniotwórcze memy krążące po internecie. Wszystkie, dość negatywne, informacje skłoniły mnie do myślenia o narzędziach EB wykorzystywanych do komunikacji ze studentami. A raczej o ich zmianie. W życiu większości EBowców w Polsce, każdy rok wyglądał mniej więcej tak:

  • Strategia (mam nadzieję, że Twoja firma ją posiada!)
  • Planowanie roku
  • Przygotowywanie kampanii
  • Sezon wiosenny – targi, targi, targi, kampania, eventy
  • Rekrutacje potargowe
  • Rozpoczęcie staży/praktyk, później lekkie wakacyjne rozluźnienie w lipcu (wewnętrzne projekty)
  • Przygotowanie kolejnej kampanii i eventów w okresie sierpień-wrzesień
  • Sezon jesienny – targi, targi, targi, kampania, eventy
  • Rozluźnienie w grudniu

I tak w kółko. Na uczelni byli studenci – byliśmy i my. A potem wszystko wywróciło się do góry nogami.

Z przyjemnością zerkałam na to, co robią najwięksi pracodawcy szukający relacji ze studentami i część z nich naprawdę sobie dobrze poradziła w obecnej sytuacji. W zasadzie z dnia na dzień przerzucili się na online, organizowali live’y, przemodelowali proces rekrutacji, tak aby był on możliwy do przeprowadzenia w 100% zdalnie. Niektórzy posunęli się o krok do przodu i zbudowali proces onboardingu, tak aby nowy pracownik mógł zapoznać się z firmą siedząc na kanapie we własnym salonie (chociaż tutaj może będę trochę konserwatywna i dodam własną opinię – nic nie zastąpi relacji face2face i zdalny onbarding to dobre remedium na chwilę, nie na zawsze; pamiętajmy, że jesteśmy ludźmi, a zapoznanie się z firmą to nie tylko przeczytanie slajdów „O nas”, ale też spotkanie, na żywo, z przełożonym i nowymi kolegami. Bez tego pracownik nigdy nie wdroży się w 100%). Wróćmy jednak do meritum tego artykułu – część pracodawców bardzo dobrze poradziła sobie w „nowej rzeczywistości”. Część jednak nie do końca. Obserwując to, co się dzieje na rynku, mam wrażenie, że części z nas zabrakło werwy do działania i decyzje narzędziowe podejmowane były tylko dlatego, że jakąś decyzję podjąć było trzeba. Taki marny plaster na otwarte złamanie. Dlatego też uznałam, że podzielę się kilkoma pomysłami co teraz możemy fajnego robić na rynku. Mam nadzieję, że część z Was skorzysta z tych propozycji i urozmaici sobie (i swojej grupie docelowej) życie. :)

1. Live’y

OK, za nim pomyślisz „ej, co ona pisze, przecież wszyscy to robią”, daj mi szansę na wyjaśnienie. Bardzo dużo firm sięgnęło po to narzędzie. Jednak i tutaj zdarzają się dobre i złe przykłady wykorzystania. Nie wystarczy już zorganizować po prostu live’a. Jeszcze 2 lata temu wystarczyło wziąć komórkę do ręki, włączyć magiczny przycisk na facebooku i wysyłać komunikat w świat (wiem, bo robiłam takie coś w Accenture i wyniki były bardzo satysfakcjonujące). Teraz musimy przyłożyć się trochę bardziej do tego narzędzia. Może zamiast zwykłej rozmowy z jedną osobą, zorganizuj spotkanie online z całym zespołem i dodaj atrakcje angażujące uczestników (konkurs, quiz?). Zainwestuj też w jakość! To już nie jest moment, w którym odbiorcy wybaczą Ci zawieszenie obrazu bo padł internet czy brak dźwięku bo padł mikrofon :)

2. Małe spotkania

Nie możemy iść na targi, ale możemy już się spotykać. Kilka pomysłów poniżej:

  • Ekskluzywny open day w biurze – tutaj aż prosi się o zbudowanie kampanii wokół!
  • Spotkanie ze studentami w restauracji – możesz np.: zaprosić tylko 10 osób ale obudować to fajną historią, którą opowiesz w internecie.
  • Żyjemy w ciekawych czasach jeśli chodzi o naukę. Może warto zorganizować spotkania w małych grupach, podczas których Twoi pracownicy będą pomagać studentom w dokształcaniu się? Pokażesz dzięki temu, że firma, w której pracujesz z chęcią dzieli się wiedzą i jest pomocna w pierwszych krokach stawianych na rynku pracy. Od strony budżetowej taki projekt nie ma prawa być drogi, więc finalnie wszyscy będą z niego zadowoleni :)

 3. Relacje z kołami naukowymi i organizacjami studenckimi

KNy i OSy nie przestały istnieć. Jeśli jesteś partnerem którejś z organizacji studenckich, teraz będzie najlepszy moment na porozmawianie z nią o tym, jakie miała wyzwania w ostatnim semestrze i w czym możesz pomóc w nadchodzących miesiącach. Taki kontakt zostanie na pewno doceniony po stronie studentów.

To też dobry moment na przeprowadzenie IDI lub badań fokusowych – porozmawiaj ze swoimi studentami i dowiedz się, jak podchodzą do nowej rzeczywistości.

4. Mocny brand na uczelni

Wszyscy wiemy, że teraz na niej nie znajdziemy studentów. Daję Ci jednak gwarancję, że kiedyś oni wrócą na pewno. Czy nie byłoby super, gdyby pierwsze zajęcia mieli w sali odnowionej przez Twoją firmę?

Pójdźmy o krok dalej. Wiemy już, że da się zbrandować salę na uczelni. A czy da się zbrandować zajęcia ZDALNE? Np. zostać ich oficjalnym partnerem technologicznym? To tylko luźny pomysł, który trzeba zweryfikować, ale jestem pewna, że jest wart rozważenia.

5. Zadbaj o online

Bardzo dużo z tego co działo się w offline, można przenieść do sieci. Tego już nauczyły nas ostatnie miesiące. Jesteśmy w trakcie wakacji i może warto by było teraz zainwestować czas i budżet w dobrze opracowaną strategię działań online? Opracuj mierniki, które pomogą Ci w badaniu efektywności zaplanowanych działań, sprawdź gdzie Twoja grupa docelowa jest w sieci. To jak zachowujemy się w realnym świecie, może się różnić od tego, jak działamy w online. Warto mieć świadomość, jakie są to różnice.

To tylko kilka przykładów działań, które warto wprowadzić w życie, żeby zbudować silne podstawy działań na kolejny sezon intensyfikacji EB. Lipiec i sierpień to idealne miesiące, by dobrze to „ogarnąć”. Nie prześpij ich!

A jeśli potrzebujesz pomocy, odezwij się do nas – z chęcią pomożemy :)

 

 

Poleć nas

Logo MBE Polecamy

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli chcesz z nami porozmawiać, wypełnij poniższy formularz.