Jak Ty piszesz, tak Cię widzą, czyli o employer brandingu na Facebooku

Aleksandra Brożek

Autor tekstu
Aleksandra Brożek
Digital Marketing Specialist
Media społecznościowe to odpowiednie miejsce na prowadzenie działań EB-owych, dzięki którym pozyskasz potencjalnych kandydatów, a także umocnisz zaangażowanie pracowników w życie swojej firmy – możesz ich pokazać, pochwalić czy im podziękować. W końcu jesteś dumny z osób, które tworzą Twój zespół.

Postaw się w sytuacji osoby, która poszukuje pracy. Widzisz ofertę, która zawiera takie elementy, jak wymagania, obowiązki czy benefity, ale oprócz podstawowych informacji zawartych w ogłoszeniu, wiesz niewiele więcej. Nie wiesz, jacy są ludzie, jakie kierunki studiów kończyli czy jakimi wartościami się kierują. Przeglądając social media zauważasz, że Twój znajomy polubił zdjęcia z akcji ekologicznej firmy X, a przecież dbanie o środowisko jest dla Ciebie ważne! No tak, ale jak inaczej dowiedziałbyś się, że w tej firmie są organizowane podobne akcje? Do tego właśnie służy strona firmowa na Facebooku.

PODEJDŹ DO TEGO STRATEGICZNIE

O strategii mogłabym napisać wiele, ponieważ uważam, że to najważniejszy aspekt prowadzenia firmowej strony na Facebooku.

  • Rozejrzyj się wokół, podglądnij i przeanalizuj, co robi konkurencja. Nie musisz wykorzystywać cudzych pomysłów, ale dobre praktyki innych mogą zainspirować Cię do stworzenia własnych rozwiązań.
  • Spisz najmocniejsze i najsłabsze strony firmy oraz tworzonej/istniejącej już strony na Facebooku. Może masz do zaoferowania benefity, których nie ma nikt inny? Może wartości Twojej firmy są tak mocno zespolone z jej działaniami, że chciałbyś, żeby każdy o tym wiedział? Pisz o tym śmiało.
  • Przeanalizuj swoją markę i stwórz jej archetyp. W MBE bazujemy na 12 archetypach stworzonych przez Margaret Mark i Carol S. Pearson: Niewinny, Odkrywca, Mędrzec, Błazen, Zwykły Człowiek, Wielbiciel, Twórca, Opiekun, Władca, Bohater, Buntownik i Czarodziej. Archetyp pomoże ci w konstruowaniu komunikatu (doboru odpowiedniego słownictwa i stylu).
  • Określ grupy docelowe. Kto ma być odbiorcą Twoich treści? Czy dzięki stronie chcesz pozyskać potencjalnych kandydatów? Jeśli tak, to jakich? Pozostaw za sobą „wszystkich”, ponieważ to się nie sprawdzi. O grupach docelowych i personach (które notabene są kluczowe) pisały już Edyta i Ania, dlatego odsyłam Cię do ich artykułów.

HARMONOGRAM I ESTETYKA

Kiedy już wiemy dlaczego, po co i dla kogo, zabieramy się do stworzenia wstępnego harmonogramu. Zastanów się, ile postów tygodniowo chcesz publikować i, przede wszystkim, ile jesteś w stanie. Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć, to zawsze dobrze na początku jest się przedstawić.

Jeśli brakuje Ci pomysłu na publikacje lub nie wiesz, jaka kolejność byłaby najlepsza, przyjrzyj się swojej zakładce karierowej (o tym pisała nasza druga Ania w artykule u HR Business Partner). Warto także przeglądnąć aktualne wyniki badań dotyczących rynku pracy i zainspirować się nimi. Weźmy pod lupę najnowszy raport PWC – ,,Młodzi na rynku pracy’’. Znajdziesz w nim informację o tym, że 60% osób szukających pracy sprawdza profile społecznościowe swojego przyszłego pracodawcy przed zaaplikowaniem na ofertę. Zobacz, na co zwracają uwagę:

Źródło: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/mlodzi-polacy-na-rynku-pracy-w-nowej-normalnosci.html

 

Oto masz przynajmniej osiem pomysłów na posty, które są na tyle uniwersalne, że trafią do każdej grupy docelowej, a przede wszystkim – pokażą jaka naprawdę jest Twoja firma.

Pamiętaj też o spójności i estetyce. Jeśli Twoja firma posiada brand book – sprawdź go, gdyż może być bardzo dobrym źródłem inspiracji. Możesz w oparciu o niego stworzyć masę pomysłów na grafiki do postów. Jeśli planujesz posty cykliczne, postaraj się, żeby różniły się tylko kilkoma elementami, aby zachować spójność całego profilu.

DOBRE PRAKTYKI I STATYSTYKI

Analizuj, analizuj i jeszcze raz analizuj. Sprawdzaj, które formaty postów Twoi odbiorcy lubią najbardziej, w jakich godzinach są oni obecni oraz jakie wzrosty i spadki odnotowuje Twój profil. Możesz to robić poprzez Menedżera Strony lub też eksportować sobie dane do excela.

Pamiętaj o detalach. Określ sobie czas, w jakim odpowiesz na komentarz, przeanalizuj ich rodzaje, odpowiedz na kluczowe pytania: jak zachowam się, gdy ktoś napisze pod profilem naszej firmy soczystego hejta? Ile czasu daję sobie na odpowiedź na wiadomość? A może stworzę automatyczne odpowiedzi w Messengerze?

ZAANGAŻOWANIE

Pamiętaj, że nie tylko strona na Facebooku jest wizytówką Twojej firmy. Są nią także pracownicy. Informuj ich o nowych postach, twórz treści, na które chętnie będą reagować, zachęcaj, aby współtworzyli je z Tobą. I najważniejsze… nie zapominaj, że w employee advocacy są dwie strony – pracodawca i pracownik, ale o tym kiedy indziej!

Jeśli masz jakieś pytania lub Twoja firma potrzebuje porady lub pomocy w zakresie Social Mediów, napisz do mnie (abrozek@mbegroup.pl) lub do Ani (arosolowska@mbegroup.pl) :)

 

 

Poleć nas

Logo MBE Polecamy

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli chcesz z nami porozmawiać, wypełnij poniższy formularz.