Don’t think pink - o employer brandingu skierowanym do kobiet

Anna Sidorska

Autor tekstu
Anna Sidorska
Junior Employer Branding Coordinator
Nie wszystkie kampanie reklamowe mają na celu jedynie promocję danej firmy. Niektóre zwracają uwagę na problemy społeczne.

Przygotowując przegląd kampanii ebowych skierowanych do kobiet, dotarłam również do takich, które podejmują tematykę nierówności płci w środowisku pracowniczym i zachęcają kobiety do rozpoczęcia kariery w branżach, w których wciąż dominują mężczyźni. Poniżej (moim zdaniem) najciekawsze propozycje z ostatnich lat, które przełamują stereotypy.

W 2017 roku firma Microsoft, chcąc zwrócić uwagę na problem „gender gap” w liczbie kobiet wybierających przedmioty ścisłe, wystartowała z kampanią #MakeWhatsNext. Kampania, której jednym z elementów był film, przełamywała stereotypy i pokazywała, jak wiele jest inspirujących kobiet w świecie nauki. Firma swoimi działaniami stara się zachęcić dziewczyny w każdym wieku do wybierania przedmiotów ścisłych, przypominając ważne wynalazki zaprojektowane przez kobiety i tym samym udowadniając, że nauki ścisłe i technologie to narzędzia do rozwiązywania globalnych problemów. Spot reklamowy akcji znajdziecie tutaj.

W kampanii #EachforEqual z 2020 roku Mindspace zwraca uwagę na nierówność płci, zwłaszcza w świecie biznesu. W krótkim filmiku z okazji Dnia Kobiet rzucają wyzwanie stereotypom i uprzedzeniom, które wpływają na nasze myślenie – wysokie stanowiska, takie jak senior manager lub CEO, kojarzą się z posadami typowo męskimi. Mindspace uważa, że równość to nie tylko kwestia kobiet, ale również kwestia biznesowa – równość płci ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstw, gospodarki i społeczności. Jakie pytanie postawiono uczestnikom w ramach kampanii? Zerknijcie sami.

W 2017 roku Tasmańska Policja (Australia) wystartowała z kampanią „You got this”, która zachęcała kobiety do rozpoczęcia pracy w policji. Całym projektem kierowała sierżantka Rebecca Sulman. Oprócz promocji na Facebooku i ogłoszeń online nagrano serię krótkich klipów o policjantach i policjantkach, którzy opowiedzieli, jak wygląda ich codzienna praca oraz podzielili się swoimi przemyśleniami. W ciągu pierwszych dwóch tygodni trwania kampanii liczba zgłoszeń od kobiet wzrosła o 700%. Spośród 161 wniosków otrzymanych w tym okresie 109 pochodziło właśnie od nich. Obejrzyjcie historię opowiedzianą głosem sierżantki Lang.

Firma Metrobus w Anglii podczas procesu rekrutacyjnego w 2019 rozpoczęła kampanię reklamową pod hasłem „We’re hiring people like you”. Miała ona na celu pokazanie, że pracownicy pochodzą z różnych środowisk i wnoszą do firmy różnorodne talenty. Firmie zależało na zrekrutowaniu większej liczby kobiet – we wszystkich obszarach swojej działalności, nie tylko do prowadzenia autobusów – i specjalnie dla nich zorganizowała również Dzień Otwarty, podczas którego można było poznać damską część zespołu Metrobus. Poniżej przykłady kreacji, które przygotowano dla kandydatów (i nie tylko):

 

Na koniec dwie kampanie (niekoniecznie employer brandingowe), które polecam Waszej uwadze:

GoldieBlox to firma produkująca zabawki dla dziewczynek, której przyświeca cel podobny kampanii #MakeWhatsNext – chce zachęcić kobiety do rozpoczęcia kariery w obszarze nauki i technologii. Edukuje, tworzy angażujące treści oraz interaktywne zabawki, które mają rozwijać zainteresowania dziewczynek w zakresie techniki i rozwiązywania problemów. Zerknijcie, jak działa Princess Machine: https://www.youtube.com/watch?v=IIGyVa5Xftw

W 2008 roku amerykańska fotografka Jill Greenberg podczas wystąpienia TEDx pt. „The Female Lens” zwróciła uwagę na nierówność płci w świecie komercyjnej fotografii (tylko około 8% zleceń realizują kobiety) oraz seksualizowanie kobiet w reklamach adresowanych do heteroseksualnych mężczyzn. By zwiększyć liczbę zleceń wykonywanych przez kobiety, uruchomiono platformę Alreadymade.org, która promuje doświadczone i profesjonalne fotografki.

 

Poleć nas

Logo MBE Polecamy

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli chcesz z nami porozmawiać, wypełnij poniższy formularz.